Rentetan kisah yang saya bawakan semalam, maka ramai yang tanya apakah
dalil dilarang ambik hak orang lain. Bagi saya, apa yang saya utarakan
adalah hal akhlak dan adap. Memang jelas, kita tidak boleh ambik sesuatu
yang bukan hak kita. Namun bagi memuaskan hati beberapa insan yang
bertanya, saya bawakan beberapa hadith yang melarang kita mengambil atau
menggunakan hak orang lain tanpa izin.
jangan bungkus dalam tisu bawa balik rumah tanpa izin |
Sabda Rasulullah saw bersabda : “Sesiapa yang merampas hak
seorang Muslim dengan sumpahnya maka sesungguhnya Allah s.w.t telah
memastikan neraka untuknya dan mengharamkan untuknya syurga.” Seseorang
bertanya baginda: “Walaupun benda itu sedikit wahai Rasulullah?” Jawab
baginda: “Walaupun sebatang kayu sugi.” ( Imam Muslim)
Hadith ini
amat mengerikan kerana walaupun hanya mengambil sebatang kayu sugi yang
tidak bernilai pun akan menghumbankan seseorang itu ke dalam neraka dan
haram memasuki syurga...
Cuma sebatang kayu sugi yang Rasullulah
ibaratkan. Kayu sugi cuma di gunakan unutk bersihkan mulut. Bagaimana
dengan makanan, yang akan menjadi darah daging melibatkan hati?
Usah ambil hak orang
BAGI
mengingatkan umat Islam mengenai hal ini, Allah SWT berfirman: “Dan
janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara
kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta
itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta
benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu
mengetahui.” (Al-Baqarah: 188)
Imam ibn Al-Arabi menegaskan, ini
adalah satu daripada kaedah utama dalam muamalat Islam dan asas bagi
semua kontrak pemilikan. Erti ‘makan’ dalam ayat itu ialah penerimaan
pemberian dan penguasaan. Digunakan lafaz ‘makan’ sebagai perumpamaan
saja.
Manakala maksud al-bathil menurut Ibn Al-Arabi: “Apa saja
yang tidak halal menurut syarak seperti riba, gharar dan seumpamanya
yang tiada satu faedah dan manfaat (buat Islam).”
Imam Al-Qurtubi
pula memasukkan perjudian, pertaruhan, penipuan, rampasan, khianat,
mengingkari hak orang lain yang sebenar, mengambil hak orang lain tanpa
direstuinya, upah pelacuran, upah tukang tilik, bomoh, harga dan untung
jualan arak, babi serta yang memang jelas menyalahi hukum Islam adalah
tergolong dalam makanan harta secara batil.
Ini sebagaimana
dinyatakan beliau: “Sesiapa yang memakan harta orang lain tidak di atas
landasan izin syarak, dia makan secara batil.”
Syeikh Rashid
Ridha meluaskan lagi bentuk dan erti ‘batil’ kepada apa saja bentuk
bayaran yang tidak mempunyai nilai timbal balik pada pandangan syarak
yang sebenar.
Begitupun, mungkin ada yang akan bertanya mengenai
hukum terhadap hak ke atas harta yang dimenangi membabitkan proses
kehakiman di mahkamah dengan alasan harta berkenaan disahkan oleh hakim.
Mengenai
hal ini, Imam Al-Qurtubi menjelaskan: “Barang siapa memakan secara
batil, walaupun jika seorang hakim memutuskan kemenangan kepadamu,
sedang kamu sesungguhnya tahu kamu (hakikatnya) bersalah (menipu), yang
haram tidak akan sesekali menjadi halal dengan keputusan hakim itu, dia
hanya memberikan hukum berdasarkan zahir dan bukti, dan inilah (hukum
yang) ijma.” (Al-Jami’ Li Ahkam al-Quran, 2/338)
Pandangan ini
jelas sebagaimana dinyatakan Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya aku
hanya manusia dan kamu sentiasa membawa kes pertikaian untuk
diselesaikan olehku, dan mungkin sebahagian kami lebih cekap berhujah
dari sebahagian lainnya, lalu aku memutuskan hukuman berdasarkan apa
yang aku dengar saja.
“Barang siapa yang ku jatuhkan hukuman dan
hukuman itu mengambil hak yang lain (akibat kurang cekap pihak yang
benar dalam berhujah), janganlah kamu mengambilnya, sesungguhnya ia
bakal menjadi sepotong api neraka.” (Riwayat Abu Daud, Tirmidzi)
Kesimpulannya,
umat Islam perlu mengambil berat mengenai perihal pendapatan mereka
kerana dibimbangi mereka lupa mengenai objektif dalam mendapatkan harta
serta pendapatan secara halal sehingga menganiaya pihak lain.
Secara ringkasnya, setiap kita perlu mengelak terbabit dalam mengambil hak orang lain (batil) seperti:
1)
Menjual sesuatu yang memudaratkan masyarakat seperti menjual ubat dan
makanan yang tamat tempoh, kesan buruk akibat tercemar atau mempunyai
aib tapi disembunyikan.
2)Mendapatkan pendapatan daripada upah menjampi yang bercanggah dengan Islam.
3)Mengadakan
kursus motivasi dengan ilmu karut dan meragukan seperti sandaran ramal
masa depan sama ada melalui tarikh lahir, rupa paras dan yang
sepertinya.
4)Menyalahgunakan pekerja sehingga mereka disuruh
melakukan tugasan yang tidak dibayar setimpal serta dizalimi dari
sebarang kenaikan walau mempunyai merit tinggi dan baik.
5)Mengambil
upah hiburan (entertainment cost) daripada syarikat sebagai pra syarat
untuk memastikan peluang kontrak dan tender sentiasa baik.
6)Sengaja
berhutang dengan niat untuk tidak membayar semula dan sentiasa
beralasan untuk melepaskan diri daripada pembayaran semula hutangnya
walau dalam keadaan mampu.
7)Individu yang tidak termasuk dalam
kategori asnaf zakat tetapi menerima wang zakat. Mereka juga ialah
pemakan harta secara batil.
8)Individu yang mengambil dan
menikmati harta wakaf secara peribadi dan menjadikannya sebagai hak
miliknya secara tetap. Ini juga ditegah dan termasuk dalam harta batil.
9)Memakan dan menyalahgunakan harta anak yatim piatu.
10)Hadiah
yang diberi oleh pelanggan atas alasan kononnya berterima kasih atas
kecekapan dan bantuan kita selaku pekerja yang menyiapkan kerja tepat
waktunya atau segera. Ia dinamakan wang ‘ghulul’ atau ‘khianat’ oleh
Nabi SAW.
11)Mencipta dan menghasilkan filem, novel, penulisan
majalah, artikel, kartun, animasi, drama, buku, cerpen dan sepertinya
yang meraikan nafsu manusia, bertemakan nafsu dan hiburan bagi meraih
keuntungan. Keuntungan yang diperoleh hasil daripada kerja ‘seni’ yang
merosakkan jatidiri kemanusiaan.
12)Mencuri dan mengambil kesempatan di atas musibah yang menimpa orang lain.
Diriwayatkan
oleh Imam al-Bukhari, Ibnu Abbas RA mendengar baginda Rasulullah SAW
bersabda: “Seandainya manusia memiliki dua lembah yang penuh dengan
harta, nescaya dia mencari (lembah harta) yang ketiga. Tiada yang
memenuhi isi perut manusia, kecuali tanah. Dan Allah menerima taubat
orang yang bertaubat.”
Na’uzubillah.
Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.
No comments:
Post a Comment