Saturday 22 December 2012

Sejarah

Maklumat Umum Masjid

Sejarah
  1. 1.    Tarikh Pembinaan :
    Masjid  Saidina Othman Ibn Affan atau dengan nama yang lebih ringkas disebut sebagai Masjid Bukit Rangin disebabkan terdapat sebuah Taman Perumahan yang bersebelahan Masjid ini dibina pada tahun 1995 atas permintaan penduduk daripada Perkampungan Bukit Rangin, Taman Bukit Rangin dan Perumahan Kos Rendah  Permatang Badak yang berhampiran.Berada diatas satu tapak tanah Kerajaan yang direzabkan untuk maksud Awam mengikut warta Kerajaan No 992 PTK 3/5/188 DUP bertarikh 14 Jun 2010, Negeri Pahang  seluas 15,514 meter persegi yang diwartakan sebagai tapak Masjid di diatas Lot 124374  Kampung Bukit Rangin, Mukim Kuala Kuantan, Daerah Kuantan Pahang. Darul Makmur.

    2.     Tarikh Siap:
    Masjid ini telah siap pada 1997 dengan kos pembinaan sebanyak RM 2 Juta sahaja. Bersumberkan peruntukan Kerajaan Persekutuan dibawah Pejabat Kemajuan Negeri Pahang,

    3.     Kemudahan yang Disediakan:
    4.     Ramai yang memberi pandangan tentang Kemudahan yang disediakan oleh Masjid, selain daripada sebuah Dewan solat yang boleh memuatkan seramai 350 orang kariah secara serentak  tedapat dua ruang anjung dan dua sayap yang dibuat sambungan bagi memenuhi keperluan qariah yang meningkat dari masa kesemasa disebabkan pertambahan dua buah Sekolah Menengah dan dua buah Sekolah Rendah yang baru dibina, dua buah tandas, sebuah bilik Imam, sebuah  bilik Mesyuarat , setor dan biik Audio  yang memuatkan bilik bilal, dua buah setor, bilik garaj dan tempat memasak.


    5.     Pengasas:
    Ini, tetapi yang lebih menepati adalah tertumpu kepada  seorang imam yang berkhidmat agak lama dimasjid lama.,Imam Haji Embong yang sekarang ini masih hidup tetapi sangatlah uzur.( Tunjukan gambar Imam Haji Embong)

    6.     Tarikh Perasmian:
    Tarikh dan Peresmian Masjid ini telah diresmikan  oleh KeBawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah Al- Musta’in Billah Ibn Al – Marhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mua’zam Shah pada 5 Rejab 1420H atau bersamaan dengan 15 Oktober 1999 dengan doa “ Ya Allah berkatilah Masjid ini.

    7.     Kapasiti Jemaah
    Masjid ini boleh memuatkan seramai 1,300 orang makmum sahaja

    8.     Sejarah rinkas pembinaan/ peristiwa penting pembinaan.

    9.     Konsep binaan struktur masjid:

    10.                        Kemudahan yang disediakan oleh Masjid,
    Selain daripada sebuah Dewan solat yang boleh memuatkan seramai 350 orang kariah secara serentak  tedapat dua ruang anjung dan dua sayap yang dibuat sambungan bagi memenuhi keperluan qariah yang meningkat dari masa kesemasa disebabkan pertambahan dua buah Sekolah Menengah dan dua buah Sekolah Rendah yang baru dibina, dua buah tandas, sebuah bilik Imam, sebuah  bilik Mesyuarat , setor dan biik Audio  yang memuatkan bilik bilal, dua buah setor, bilik garaj dan tempat memasak.

    11.                        Ciri ciri keistimewaan,
    tiada  apa yang boleh dianggap sangat istimewa berkenaan dengan Masjid ini melainkan satu yang dapat diperhatikan daripada pengelaman berada di Masjid ini yang dibina diatas dasar uqukuwah dan kerjasama sesama insan maka segala doa yang dipohon daripada Allah melalui solat hajat sangat dimakbulkan. Mungkin ada terdapat beberapa orang ‘wali’ diatas masjid ini daripada seramai ahli 50 ahli qariah yang senantiasa mengunjungi Masjid ini.

    12.                        Lokasi Masjid
    Masjid ini berada di persimpangan jalan Kg Permatang Badak dan Jalan Kuantan Kuala Terengganu Bye- pass berada 6 km daripada sebuah lapangan terbang Sultan Ahmad Shah. Terdapat Masjid lama yang berada 1.5 km daripada Masjid ini dan 3km daripada Masjid Hidayat. Terdapat dua buah surau yang memberi kemudahan bersolat kepada penghuni Rumah murah 1 dan 2 yang merupakan ‘feeder’ kepada Masjid ini bagi menunaikan solat Jumaat.

    13.                        Peta Masjid:


    14.                 Gambar Masjid
                            
        
                  Pelan Sempadan Kariah

1.                  Tanah Masjid No Lot:124374 Mukim Kuala Kuantan
2.                Luas Lot: 15514 meter persegi. Status Tanah: Rizab sebagai tapak Masjid di Kampung Bukit Rangin dibawah kawalan Pengarah Jabatan Agama Islam Negeri Pahang. Pemilik Tanah asal; Tanah Kerajaan yang dikhaskan untuk padang ragut haiwan.
3.           Salinan Geran asal tidak disertakan tetapi memadai dengan mengadakan satu Pewartaan Awam P.A. 139912 satu pelan ukur daripada pejabat Pengarah Ukur dan Pemetaan Pahang.
        


           




No comments: