Friday 17 October 2014

JADUAL KULIAH MINGGUAN WANITA

Jadual Kuliah Mingguan Jannatul Ummie
 
 
AJK wanita mengalu-alukan kehadiran ahli kariah dan penduduk sekitar untuk sama-sama berkongsi ilmu bagi meningkatkan kefahaman dalam ilmu keagamaan.  Di samping untuk mengimarahkan masjid, kariah juga dapat merapatkan dan menjalin silaturrahim. 
 
AJK wanita juga berharap agar segala perancangan dan aktiviti yang akan dijalankan dapat sama-sama dijayakan oleh kariah. 



 


 
Kelas pengajian ilmu tajwid sedang berlangsung.
 

KASIH SAYANG DALAM KELUARGA


BERKORBANLAH  UNTUK KASIH SAYANG DALAM KELUARGA.

            Perkataan “ sayang , suka,  cinta, adalah antara perkataan kegembiraan  yang dilahirkan oleh seseorang bernama manusia.  Ianya boleh jadi kata kerja , dan juga boleh jadi kata sifat. Perkataan   “ sayang “ juga boleh  menjadi  hasil kepada perbuatan sayang. Kedua-duanya ada kaitan. Perkataan sayang yang diharapkan itu tidak akan menjadi kenyataan sekiranya tidak ada perbuatan sayang menyanyangi.
         Seorang pakar motivasi bernama  Dr Covey  selepas memberi  ceramah mengenai  konsep keproaktifan, didatangi oleh seorang lelaki bertanyakan, “ Dr, saya memang  suka  apa yang anda bicarakan. Tetapi situasi itu berbeza. Macam perkahwinan saya. Saya amat risau. Saya dan isteri saya tidak mempunyai perasaan yang sama lagi seperti dulu. Saya ingat saya tidak sayangkan dia lagi dan dia tidak sayangkan saya lagi. Apa yang saya patut buat Dr? “
     “Perasaan kasih sayang tidak wujud lagi?” Tanya Dr itu.

      “Betul “ dia bersetuju. “ dan kami ada tiga orang anak yang kami sentiasa risaukan. Apa   

       cadangan DR? “

       “ Sayangi dia, “ Dr menjawab.

       “ saya dah kata , perasaan sayang tiada lagi “

       “ sayangilah dia “

       “ Dr Tak faham ke ?, perasaan  kasih sayang tiada lagi.”

       “ Jadi sayangilah dia. Jika perasaan  tiada lagi, itu alasan untuk menyangi dia.” Nasihat Dr itu.

        “ Tapi macam mana  nak sayang sedangkan saya tak sayangkan dia lagi ?’ kata lelaki itu.

          “ Kawan, sayang ialah kata kerja sahaja. Kasih sayang-perasaan itu ialah hasil kata kerja sayang. Jadi sayangilah dia. Berkhidmat untuk dia. Bekorban untuk dia. Dengarlah apa yang dia kata. Berempati dengan dia. Hargailah dia. Sahkan dia. Andakah anda rela berbuat demikian ?’  Ujar Dr itu.
          Orang yang proaktif menjadikan sayang itu kata kerja. Sayang ialah sesuatu yang anda lakukan: pengorbanan yang anda buat, pemberian diri sendiri, seperti ibu melahirkan anak. Jika anda ingin menkaji sayang, kajilah orang berkorban untuk orang lain, termasuk untuk mereka yang melukakan hati atau mereka yang tidak sayang akan orang lain.  Jika anda seorang ibu atau bapa, ingatlah rasa sayang anda kepada anak yang  anda telah banyak buat pengorbanan untuk kebaikan mereka. Sayang ialah nilai yang di wujudkan melalui  tindakan menyayangi.

Kasih saya ibubapa tidak mengenal usia

 

           Perasaan kasih sayang bukan sahaja ada pada manusia tetapi juga ada pada binatang, contohnya kalau kucing baru melahirkan anak , digongong anaknya , dibawa kesana dan kemari dan diletakkan di tempat yang selamat semata-mata sayang kepada anaknya. Perasaan kasih saya ada kalanya tidak ada pada sebahagian kecil manusia sehingga ada yang meninggalkan anaknya di pangkal pokok pisang, disangkut di pagar-pagar masjid dan dibuang ke dalam longkang walaupun anak itu sempurna sifatnya.
 
Haiwan pun tak kurang sayang kepada anaknya
 
         Dalam Islam, semua penganutnya dianggap sebagai satu keluarga sebab itu ada satu hadis mauquf bermaksud :“ Tidak beriman seseorang itu sehingga ia menyangi saudaranya  seperti dia menyangi diri dia sendiri”. Riwayat Bukhari dan Muslim. Bermakna perasaan kasih sayang ada kaitan dengan keimanan dan aqidah seseorang muslim, oleh sebab itu seseorang Islam perlu membantu orang Islam lain apabila di timpa kamalangan.

Thursday 16 October 2014

PENGURUSAN MASA

MATRIK PENGURUSAN MASA 

 
 
SEGERA
 
TAK SEGERA
 
 
 
 
PENTING
I-AKTIVITI:
 
- Krisis
- Masalah penting
- Projek kejar massa
 
 
 
II-AKTIVITI:
 
- Pencegahan, aktiviti KP(keupayaan pengeluaran)
- Membina perhubungan
- Mengenalpasti peluang baru
- Merancang, rekreasi
 
 
 
 
TAK PENTING
III-AKTIVITI

- Gangguan, setengah-setengah panggilan.
- Setengah-setengah surat
- Setengah laporan.
- Setengah-setengah mesyuarat
- Aktiviti popular
 
 
 
IV-AKTIVITI
 
- Perkara remeh temeh, kerja sibuk
- Setengah-setengah surat.
- Setengah-setengah panggilan telepon
- Pembaziran masa
- Hal-hal segera
- Aktiviti menyeronokkan
 

Di mana kedudukan anda dalam jadual di atas?

Adakah anda dalam keadaan seperti berikut?:

I .   Segera dan penting. Perlukan perhatian segera  seperti  mengganti atap rumah bocor, melawat orang   meninggal  dunia , pengurusan jenazah, membantu seseorang dalam kemalangan dan sebagainya.



ii. Tak segera tapi penting seperti membina perhubungan  silatur rahim, menghadiri ceramah agama, melawat  orang  sakit, program masjid cemerlang, pengurusan kubor, program memanah dan berkuda dan sebagainya.

 
Majlis tadarus Al Quran
 

 
Menziirahi orang sakit
 
iii.  Segera tetapi tak penting seperti  menjawab panggilan telepon bermain whats App dan sebagainya.
 
 

iv.  Tak penting dan tak segera seperti  berborak kosong dan pembaziran masa .

 
Bersembang kosong?
 
               Pepatah Arab mengatakan “ masa itu seperti pedang sekiranya kamu tidak memutuskannya (merancang dengan betul), nescaya masa akan memotong kamu”  bermakna masa akan menyebabkan kamu rugi sekiranya kamu membuat kerja sesia-sesia  membazir masa dengan kerja-kerja yang tidak berfaedah.   
               Allah swt berfirman “ 1.  Demi masa 2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, 3. Kecuali orang-orang yang beriman, dan melakukan amalan soleh dan nasihat menasihati supaya  (menjalankan)  kebenaran dan nasihat menasihati supaya sabar menghadapi kesulitan “  Ayat 1-3 Surah Al Asr.
Rujukan:

-Buku bertajuk: Tujuh tabiat orang yang amat berkesan.
 Stephen R. Covey
 
-Al Quran Al Karim.
 

Wednesday 15 October 2014

ANGSA BERTELUR EMAS


ANGSA BERTELUR EMAS
 

            Cerita dongeng  berkenaan seorang petani miskin . Pada suatu hari mendapati sebiji telor emas dalam sarang angsa kesayangannya. Mula-mula dia ingat ada orang mempermainkannya. Kemudian berfikir semula sebelum  membuang telur itu  lalu membawa telur itu untuk dinilai.
              Telur itu daripada emas tulin!. Petani tidak mempercayai tuahnya itu. Dia semakin sangsi, pada hari yang berikutnya apabila pengalaman itu berulang. Hari demi hari, dia bangun tidur dan mendapati telur emas dalam sarang angsanya. Dia pun menjadi orang kaya: begitu bertuah dia ssehingga dia sendiri tidak percaya.         
               Akan tetapi dengan pertambahan kekayaannya, petani itu pun menjadi semakin tamak dan tidak sabar. Dia tidak sabar menunggu setiap hari untuk mendapat telur emasnya lalu dia pun membunuh angsa itu untuk mendapatkan semua telur emas sekaligus. Namun apabila dia membuka angsa itu, dia tidak mendapati apa-apa pun. Tiada telur emas , dan sekarang sudah tiada cara untuk mendapat telur lagi. Petani itu telah memusnahkan angsa yang menghasilkan telur emas
            Daripada cerita ini dapat hukum semula jadi, satu prinsip-definisi asas keberkesanan. Keberkesanan sebenar  ialah fungsi  dua perkara : apa yang dihasilkan (telur emas) dan aset atau keupayaan menghasilkan (angsa). Keberkesanan berada dalam imbangan yang dipanggil iambangan P/KP. P mewakili penghasilan hasil yang diingini ia itu telur emas. KP  mewakili keupayaan penghasilan, kebolehan atau aset yng menghasilkan telur emas.
           Moral cerita dongeg tersebut ialah untuk mendapatkan keberkesanan atau hasil sesuatu tugas dan kerja itu tidak mempunyai jalan pintas seperti skim cepat kaya dengan melaburkan wang yang sedikit boleh mendapatkan keuntungan berlipat kali ganda dalam masa yang singkat.
          Beberapa contoh boleh dijelaskan disini seperti berikut:
1.       Kalau hendak Berjaya dalam perniagaan  (penghasilan /telur emas), seseorang peniaga itu perlu sediakan pengetahuan perniagaan /pengalaman, kemahiran pengurusan kewangan, kakitangan yang cekap dan mahir, modal, tempat berniaga, pasaran , keinginan  dan motivasi ( keupayaan penghasilan/angsa).

2.       Sekiranya kita ingin melihat kubor Bukit Rangin yang tersusun , cantik dan menarik (P) ,kita perlukan, organisasi yang cekap dan tersusun (KP) seperti ada ketua yang bertanggungjawab, ahli jawatankuasa (AJK) yang rajin bertugas ,penggali kubor yang bersedia bertugas pada bila-bila masa , kewangan yang mantap, peralatan yang cukup dan kawasan tanah perkuboran yang sentiasa di jaga.

3.       Kalau inginkan Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin mengekalkan  anugerah cemerlang  atau  dan mengondol anugerah yang lebih baik pada masa hadapan (P), kita perlukann kepimpinan yang berwawasan , Ahli jawatakuasa (AJK) yang rajin bertuas, kerjasasama dari semua jamaah masjid dan penduduk tempatan dalam  semua program yang  dirancang dan laksanakan seperti program gotong royong, peralatan yang cukup , kewangan yang cukup, program pengimarahan masjid yang mengkagumkan(KP).

 
Kesimpulannya, Konsep P dan KP ini terdapat dalam ajaran agama Islam. Allah berfirma  bermaksud “ Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa  dari kejahatan yang dikerjanya. Ayat 186: surah Al Baqarah.

Makananya kalau kita inginkan balasan baik di akhirat dan hari pembalasan, kita perlu berusaha melakukan kerja kebaikan dan amalan ibadat sebanyak munkin semasa hidup di dunia. Dengan artikata lain sesuatu usaha itu tidak akan mendatangkan hasil yang baik sekiranya kita hanya pandai bercakap dan membuat cadangan yang mumok-mumok tetapi tidak mahu melakukannuya.

 

Tuesday 14 October 2014

MENGHORMATI PERBEZAAN PENDAPAT


BELAJARLAH MENGHORMATI PERBEZAAN PENDAPAT PENDAPAT

                         Bermula satu kesah dalam sebuah kelas , seorang guru masuk mengajar . Sebelum mengajar guru itu menunjukkan sekeping gambar dan di tampalkan  di papan putih hadapan kelas. Gambar itu seoran g perempuan  bahagian kepala dan memandang  ke kiri kelas. Guru itu bertanyakam  kepada semua pelajar dalam kelas.” Pelajar-pelajar semua, gambar siapa ini?”  tanya guru.  Seorang pelajar menjawab” seorang wanita muda berumur 21 tahun  cikgu?” . Seoang pelajar lain bingkas bangun “ bukan !, itu seorang perempuan tua berusia 70 tahun”.   Guru itu  bertanya lagi kepada kelas “ Yang mana satu betul?, wanita tua atau wanita muda ?” . Pelajar-pelajar itu bertengkar, tiada keputusan di buat mengenai gambar itu.
                Akhirnya guru itu membuat undian.  Keputusanya separuh pelajar dalam kelas mengatakan gambar itu seorang wanita muda, manakala separuh pelajar dalam kelas itu mengatakan gambar itu seorang wanita tua.
                Tiba-tiba seorang pelajar muncul dan memberi pendapat yang berbeza diantara dua kumpulan  pelajar tadi.  Katanya “ pendapat awak semua semuanya betul” jelasnya. “ Bila kita lihat dari satu sudut kelihatan gambar itu seorang wanita muda, memang betul”.  “Cuba kita lihat dari sudut lain” katanya. “ kita akan nampak gambar itu seorang wanita berumur 70 tahun” Semua ini bergantung kepada sudut mana kita lihat’ jelasnya lagi. Akhirnya guru kelas bersetuju dengan pendangan  pelajar ketiga  tadi.
 
Wajah siapa yang and lihat dala gambar diatas?
 

 
Apa pula pendapat anda tentang gambar ini?
  
               Perbezaan pendapat adalah prinsip asas kebebasan antara individu. Masing-masing berfikir menurut paradigm dan persepsi masing-masing berasaskan kepada pelaziman , ilmu pengetahuan, pendidikan, kemahiran, tabiat,  persikataran, adat resam dan budaya.
              Ada setengah orang akan menegur dengan perasaan marah apabilanya melihat sesuatu projek yang dibuat oleh orang lain yang difikirkannya tidak betul. Sehingga orang yang ditegur itu hampir putus asa. Sebenarnya apa yang ditegur itu bukan sesuatu kesalahan yang besar sebab ada pakar lain menyokong projek yang telah dilaksanakan itu, tidak bahaya dan tidak merosakkan.
            Jika dalam sesuatu keadaan,  kita jangan lekas beremosi apabila berhadapan dengan lawan kita yang bercakap berlainan dengan pendapat kita. Kita perlu beri perhatian dulu secara simpati dan empati.  Belajarlah menghormati  perbezaan pendapat dengan orang lain , semoga  cara itu kita akan nampak ada sesuatu mutiara yang baik dari perbezaan pendapat itu. Kita jangan terus memberi penilaian dari sudut pandangan kita.   
          Sebelum diberi nasihat atau pendapat terhadap seseorang, kita perlu melihat seseorang dari berbagai sudut dan paradigm supaya kita tidak tersalah tafsiran dalam memberi nasihat. Itu sebabnaya  sesorang ahli qaryah hampir dipukul sekumpulan pelajar-pelajar yang ponteng kelas atas sebab  ahli qaryah itu memarahi pelajar-pelajar berkenaan yang menukar uniform sekolah  supaya jangan bermain dalam dewan masyarakat dalam qaryah dan meminta mereka pergi ke kelas.
           Dalam Islam perbezaan pendapat adalah dibenarkan dalam perkara furuk (cabang) seperti hukum hakam yang sunat dan harus bukan perkara pokok seperti akidah. Sebab itu timbulnya Mazhab yang empat iaitu Mazhab Shafie, Hanbali, Maliki dan Hanafi. Perbezaan pendapat dalam mazhab-mazhab ini  adalah dari segi furuk yang berkaitan dengan hukum fiqh.
          Dalam Islam juga ada kaedah tertentu untuk menegor sesorang yang malakukan kesalahan hasil pendapat atau fikiran yang berbeza iaitu maksud ayat AlQuran “ dan hendaklah menolak kejahatan itu dengan kebaikan “  ayat 22 surah Ar Ra’du dan ayat 54 surah Al Qisas. Maksudnya cara memberi nasihat itu hendaklah dalan keadaan yang ceria dan meyakinkan pihak lawan. Jangan dalam keadaan yang kasar dan marah sehingga pihak lawan memberi respon yang sama dimana pergaduhan akan berlaku. Perkara inilah yang perlu dielakkan.
          Kesimpulannya perbazaan pendapat itu haruslah di hormati dan digalakkan oleh semua orang yang waras .
              

Monday 13 October 2014

KULIAH MAGHRIB - Rabu (15 Okt 2014)

Kuliah maghrib di Masjid Saidina Othman Ibnu Affan akan berjalan seperti biasa.

Penceramah : Ust Dr Mohd Zawawi bin Zainal Abidin, Pensyarah KIPSAS
Kitab            : Fiqh Muamalat
Hari              : Rabu, 15 Oktober 2014

JUJUR DAN BENAR MENURUT ALQURAN

ORANG-ORANG YANG BERSIFAT JUJUR  DAN  BENAR  MENURUT AL QURAN AL KARIM
              
             Al Quran ada menjelaskan maksud  kebenaran dan kejujuran  diantaranya ialah:       “ sodaqu ,sodaqna , haqqat dan alhaq “  di beberapa tempat dalam al quran. Siddiq adalah  juga bermaksud benar dan jujur  yang menjadi salah satu sifat Nabi Muhammad S.A.W. 
             Al Quran ada menerangkan hal ini antaranya ialah bermaksud: “ bukanlah kebajikan itu hanya menghadapkan mukamu ke arah timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah keimanan kepada Allah, hari akhirat, para malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan mendermakan harta yang disayanginya kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir ( yang dalam kesulitan), orang-orang yang meminta ( kerana kesulitan hidup), dan untuk memerdekakan hamba sahaya, serta mendirikan solat, membayar zakat, menepati janji apabila berjanji, sabar (tabah) sewaktu kemiskinan, penderitaan dan ketika peperangan. Mereka itulah adalah orang yang benar dan merekalah orang yang bertakwa”. Ayat 177 Surah Al Baqarah.
         Dikatakan kebaikan itu ialah:
a.        Beriman ( percaya kepada : 1. Allah 2.hari yang kemudian, 3. Malaikat, 4.kitab-kitab. 5 Nabi-nabi ( dalam hadis ditambah dengan takdir ).

b.       Membelanjakan harta untuk:  1. Kaum kerabat seperti anak, isteri dan sebagainya. 2. Anak yatim, 3. Fakir miskin, 4. Orang yang  (musafir) atau anak yang diperolehi di tengah jalan, 5. Orang-orang yang meminta kerana tiada kuasa bekerja sebab lemah, kudong tangan atau kaki dan sebagainya, 6. Memerdekakan hamba ( amal social).

c.       Mengerjakan sembahayang.

d.      Memberi  zakat harta.

e.      Menepati janji.

f.        Bersabar ketika ditimpa ujian.
 Orang-orang yang mengikut segala perintah tersebut ialah orang benar , jujur dan bertaqwa. Oleh itu setiap umat Islam wajib melakukannya.
            Sifat benar dan jujur boleh berlaku apabila seseorang itu melakukannya bukan sekadar bercakap menerangkan keadah-kaedah bersikap jujur atau memberi motivasi  mengenainya. Sifat ini wujud bila seseorang melakukannya. Jikalau anda seorang pegawai penguatkuasa di jabatan kerajaan yang mejaga ekspot impot barangan mewah. Contohnya barangan mewah dan berharga yang wajib di kenakan cukai impot oleh kerajaan. Adakah anda melepaskan barangan itu masuk ke dalam Negara Malaysia tanpa dikenakan cukai semata-mata kerana anda telah mendapat rasuah setiap bulan ?. Jika berlaku rasuah juga berarti anda  telah tidak menepati akujanji semasa ikrar mula berkhidmat. Sebagai orang Islam,  sesorang itu perlu akur kepada ajaran Islam sebagaimana di jelaskan dalam al quran seperti di atas. Kebanyakan pegawai kerajaan yang di tangkap kerana rasuah di negara kita adalah kebanyakannya orang-orang Melayu Islam. Inilah yang amat memalu dan menyedihkan sebab ianya menjatuhkan integeriti Agama Islam itu sendiri. Sebagai seorang Islam , Islam melarang penganut-penganutnya, bukan sahaja  malakukan amalan rasuah, tetapi juga amalan-amalan yang dilarang Allah dan Rasulnya dan mereka wajib melakukan sifat-sifat benar dan jujur seperti yang dijelaskan di atas.
Rujukan:

Al Quran Al Karim. Rasm Uthmani.

Cetakan Bumirestu Creative Sdn Bhd, Ipoh Perak.

 
 
Islam mengharamkan rasuah

 
Rasuah akan merosakan masyarakat dan negara

 
Jenayah rasuah akan memusnahkan kehidupan anda didunia.
Amalan rasuah akan mencampakan anda kedalam neraka.

 

Sunday 12 October 2014

KELAB MEMANAH MASJID SAIDINA OTHMAN IBNU AFFAN

Ahli Kelab Memanah Masjid Saidina Othman Ibnu Affan giat mengadakan latihan. Minggu ini latihan diadakan pada hari Ahad 12 Oktober 2014.

Ahli dari peringkat murid sekolah dan dewasa hadir untuk mempelajari teknik memanah yang betul.
Banyak teknik-teknik yang diajar oleh Jurulatih yang disediakan.

AJK Kelab mengalu-alukan kepada ahli kariah yang ingin menjadi ahli kelab ini. Walaubagaimana pun keahlian adalah terhad buat masa ini.


 
Ahli kelab giat berlatih.

 
Seorang pahlawan Islam?

LEMBAH KEHIDUPAN MANUSIA

Manusia  di dunia ini melalui berbagai liku-liku hidup; gembira , sedih, senang,  susah, bebas, terbelenggu, hidup bergantung dengan orang lain, kaya , miskin  dan berbagai lagi. Semuanya perlu dilalui selagi ia hidup kecuali mati. Bila berlaku kematian segalanya  akan terhenti. Manusia akan memulakan  kehidupan baru selepas itu di alam barazakh dan seterusnya alam akhirat. Dikala itu semua amalan manusia semasa hidup didunia akan dinilai, ditimbangkan dan akhirnya diberi pembalasan sesui dengan perbuatanya di dunia.

           Mengikut kata ahli punjagga, hidup manusia melalui tujuh lembah:

1.       Lembah kebenaran

2.       Lembah cinta

3.       Lembah kefahaman

4.       Lembah kemerdekaan

5.       Lembah kesatuan

6.       Lembah keajaiban

7.       Lembah kematian

Lembah kebenaran: Berarti memperkatakan atau bercakap sesuatu yang betul yang menepati dengan maksudnya, berlaku adil , tidak berdolak daleh, tidak memperlekeh, tidak menipu dan tidak memutar belitkan fakta. Lawannya ialah batil iaitu sesuatu yang salah, yang menyeleweng, tiada asas bukti kebenaran,yang diada-adakan dan menyalahi hukum fitrah alam dan manusia dan menyalahi  hukum Allah.

Bercakaplah benar walaupu pahit untuk ditelan kerana kebenaran itu amat sukar untuk diterima oleh sebahagian orang khususnya dikalangan pemimpin.  Kalau kebenaran diperkatakan akan terbongkar segala manupulasi atau ketidak jujuran yang telah dibuat. Pengaruh dan pengikut akan hilang. Bagi mereka yang mempunyai prinsip, kebenaran tetap akan menjadi idola walau apa keadaan sekalipun. Sebab itu pemimpin-pemimpin di Zaman Rasulullah s.a.w ,Zaman Khulafa Ar Rashidin dan dinasti kepimpinan Islam selepasnya sentiasa bercakap benar sehingga Islam berkembang di  Afrika Utara, Asia Barat , Asia Tengah dan Kepulauan Melayu. Amalan menjunjung kebanaran sepatutnya di hayati oleh semua orang termasuk para pemimpin.

Lembah Cinta: Cinta adalah kata kerja yang berkaitan dengan perasaan.” Saya mencitai awak” , “ dia mencintai saya” adalah kata-kata yang selalu di ungkapkan oleh gulongan remaja. Orang yang selalu bercakap mengikut perasaan, atau berfkikir, menjatuhkan hukuman , bertindak dan melakukan sesuatu mengikut perasaan akan menimbulkan akibat buruk. Keadilan tidak akan berlaku sekiranya Hakim menjatuhkan hukuman terhadap seseorang pesalah di mahkamah mengikut perasaan. Begitu  juga pemimpin-pemimpin dan pengikut-pengikut, masyarakat akan menjadi porak peranda sekiranya sebarang keputusan di buat menurut perasaan. Keputusan penting perlu dibuat secara rasional bukan menurut perasaan, barulah manusia akan selamat.

Lembah kefahaman: Kefahaman boleh diperolehai melalui ilmu dan fakta yang boleh membezakan antara satu sama lain. Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza dan melihat sesuatu menurut paradigm dan persepsi masing-masing. Adalah tidak salah sekiranya sesorang itu memberi pendapat yang berbeza dengan orang lain. Seseorang itu perlu belajar menghormati  pendapat yang berbeza  dengan orang lain. Perkara ini digalakkan oleh  Agama Islam asalkan tidak bertentangan dengan akidah dan ajaran Rasulullah s.a.w. Lembahan kefahaman ini sepatutnya menjadi amalan masyarakat sekarang kerana ianya menimbulkan idea-idea baru dari berbagai segi dan boleh di mafaatkan.

Lembah kemerdekaan: Sesuatu yang hidup inginkan kebebasan  tidak seperti burong dalam sangkar, atau beruk panjat kelapa yang di ikat dengan rantai untuk menjalankan tgugas memanjat.  Bebas berarti  kemerdekaan. Merdeka dari segi fikiran dan bertindak. Dalam Agama Islam kemerdekaan bermaksud melakukan suruhan Allah dan meninggalkan larangannya. Manusia tidak boleh  bertindak  mengikut perasaan dan hawa nasfu kerana akibatnya buruk. Dengan artikata lain kemerdekaan ialah melakukan sesuatu mengikut adab, peraturan, undang-undang dan fitrah Allah swt.

Lembah kesatuan:  Bila kemerdekaan di nikmati, semua orang perlu bersatu supaya mesyarakat menjadi  kuat dan kukuh . Negara menjadi kuat dan musuh sukar untuk mengalahkan negara yang kukuh dari semua segi, ketenteraan ,ekonomi , pelajaran,agama ,sosial dan  politik.

Lembah keajaiban:   Apabila kita bebas ,merdeka dan bersatu akan wujud keajaiban kepada masyarakat dan Negara. Inilah yang telah berlaku kepada Agama  Islam di zaman kegemilangannya. Bermula dari fahaman agama yang di bawakan oleh Rasulullah s.a.w. sehingga menjadi satu Empire Pemerintahan dari Sepanyol, Afrika Utara, Sebahagian Eropah, Asia Barat  hingga ke Asia Tengah, sebahagian  Negara-negara Asia Selatan dan Asia Tenggara. Umat Islam masa ini tidak wajar berpecah belah , sebaliknya perlu  bersatu dan  mencontuhi  keajaiban umat Islam sebelum nya.

Lembah kematian: Akhir sekali setiap yang hidup akan mati dan lembah kematian adalah tempat berakhirnya perjuangan seseorang. Setiap orang perlu bersedia untuk mati iaitu melakukan kebaikan sebanyak munkin semasa hiudupnya  untuk menghadapi alam baru iaitu hari pembalasa di Alam Akhirat.

Kesimpulan, semua lembah kehidupan seperti dijelaskan diatas adalah  ketentuan adalah dari Allah swt. Manusia adalah makhluk sebagai pelaku yang mengharungi lembah-lembah tersebut untuk mencapai kebahagian di dunia dan  kebahagian di akhirat.

Catatan:

Artikal ini adalah rumusan dari Forum  bertajuk “Menangani Ujian Dan Cabaran Semasa” oleh Prof Dato’ Sri Dr Zaleha binti Kamarudin . Reaktor UIAM sempena Majlis Anugrah Masjid Malaysia 2014. (Sedikit huraian oleh Pengarang Artikal ini ).