Soalan: Saya ingin bertanya mengenai solat sunat tahiyatul masjid ketika khatib membaca khutbah. Bukankah kita dilarang melakukan apa saja ketika khutbah disampaikan? Dengan itu, bagaimanakah hukum atau kedudukan solat sunat itu?
Jawapan: Kepada saudara yang bertanya, sebenarnya ada hadis menyatakan demikian; "jika
engkau berkata kepada temanmu, 'diamlah' ketika mana imam atau khatib
menyampaikan khutbahnya, maka engkau melakukan perkara sia-sia, maka
tidak ada Jumaat baginya." Hadis ini diriwayatkan oleh enam ulama hadis daripada seorang sahabat Nabi iaitu Abu Hurairah r.a.
Hadis
ini difahami majoriti ulama sebagai anjuran untuk mendengar khutbah dan
tidak melakukan perkara yang tidak sepatutnya dilakukan ketika khatib
sedang menyampaikan khutbah.
Namun,
ia bukan bermakna batalnya kewajipan Jumaat apabila seseorang Muslim
itu melakukan perkara yang dilarang. Ini kerana makna "tidak ada Jumaat
baginya" adalah bermaksud tidak ada pahala Jumaat, bukan tidak sah
Jumaatnya.
Memang
benar segala bentuk amalan sunnah seperti membaca tasbih, al-Quran dan
sebagainya hendaklah dihentikan sebaik saja khatib naik mimbar untuk
menyampaikan khutbahnya.
Ini berdasarkan kepada hadis daripada seorang sahabat Nabi, iaitu Tsa'labah Abi Malik yang diriwayatkan oleh Imam as-Syafi’I dalam kitabnya al-Umm yang menyatakan; "duduknya imam di atas mimbar memutuskan segala tasbih (amalan sunnah), dan khutbahnya memutuskan segala macam perbicaraan."
Akan tetapi, perlu dinyatakan di sini bahawa larangan di sini adalah larangan yang bermaksud makruh bukan haram.
Dalam buku al-Majmu', karangan Imam an-Nawawi
disebutkan bahawa ulama yang bermazhab as-Syafi’I berpandangan bahawa
mereka sepakat melarang siapa saja yang berada di masjid untuk melakukan
apa saja ketika imam atau khatib sudah duduk di atas mimbar.
Imam al-Ghazali seperti yang dikutip oleh an-Nawawi r.h.m berpandangan, "jika
khatib sudah duduk di atas mimbar, maka tidak dibenarkan lagi melakukan
amalan sunnah. Kerana itu, sesiapa yang tidak dalam keadaan menunaikan
solat, maka dia tidak boleh mengerjakan solat. Manakala sesiapa yang
mengerjakan solat, maka hendaklah dia mempercepatkan solatnya."
Ini
berlaku bagi jemaah yang sudah berada atau duduk di dalam masjid.
Mereka yang masuk ke masjid dan belum duduk sewaktu imam duduk di atas
mimbar atau sedang berkhutbah, maka dia dianjurkan untuk mengerjakan
solat sunat tahiyyah al-masjid sebanyak dua rakaat yang ringkas atau
singkat.
Makruh hukumnya meninggalkan solat sunnah ini, kerana Nabi SAW bersabda bermaksud; "jika salah seorang di antara kamu masuk masjid, maka janganlah dia duduk sebelum mengerjakan solat dua rakaat."
Tetapi
jika ia masuk ke masjid di akhir khutbah dan menduga bahawa bila dia
melakukan solat tahiyyah al-masjid, dia tidak dapat mengikuti imam dalam
takbir pembukaan (takbiratul ihram), maka dia tidak perlu menunaikan
solat. Namun dia
tidak boleh duduk melainkan berdiri menunggu khutbah berakhir agar
tuntutan Nabi SAW supaya tidak duduk dapat dilaksanakan. Wallahua’lam. -
Berita Harian
Read more: Sumber
No comments:
Post a Comment