Saturday, 25 October 2014

CABARAN TAHUN MUHARRAM 1436H

CABARAN TAHUN MUHARRAM 1436 HIJRIAH

                        Hari ini, 1 haribulan Muharram 1436 Hijriah bersamaan 25 Oktober 2014 Masih, maka bermulalah Taqwim Baru Islam. Rasanya terlalu pantas masa berlalu, banyak perkara-perkara tahun lalu belum selesai , muncul pula tahun baru. Begitu juga dengan cabaran-cabaran yang di hadapi umat Islam, bukan semakin berkurangan bahkan semakin bertambah. Semua ini adalah rangsangan-rangsangan yang perlu dihadapi umat Islam dan ianya memerlukan tindakan  dan penyelesaian yang berkesan.

        Cuba kita perhatikan apakah rangsangan-rangsangan yang  dihadapi oleh Masyarakat Islam pada masa ini dan akan datang?. Ada empat dimensi rangsangan yang boleh diterjemahkan dan  perlu diambil perhatian iaitu: Minda, Fizikal, Sosial dan Kerohanian.
Minda.

       Kita tidak boleh menafikan perkembangan bidang ilmu pengetahuan amat pesat sekali, kalau kita tidak mengejarnya kita akan ketinggalan. Negara negara maju (developed countaries ) mencapai kejayaan dan kekayaan adalah dengan ilmu pengetahuan dan sikap positif rakyatnya seperti Amarika Syarikat, Jepun, United Kingdom, Jerman, Perancis, Russia, Kanada, Australia, China ,Korea , Singapura dan berbagai Negara lagi. Negara-negara Islam kebanyakan masih tercari-cari dan ketinggalan dalam bidang ini kecali Malaysia.. Kebanyakannya masih dibelenggu dengan masaalah  politik ,sosial, dan ekonomi. Untuk mencapai tahap negara maju dan berpengetahuan tinggi amat jauh sekali.

        Sebagai contoh perkembangan dalam Alam Siber memerlukan kepada ilmu sains dan teknologi . Cabaran dunia tanpa sempadan, perdagangan elektronik, kerajaan elektronik ,perhubungan telekomunikasi, multimedia, Komputer dan berbagai lagi. Umat Islam perlu mempunyai modal insan yang tinggi yang boleh menguasai bidang ini untuk dilaksanakan dalam tahun hijrah ini.

Fzikal
       Pepatah Arab mengatakan “Fikiran yang sihat adalah dari tubuh badan yang sihat”.  Bermaksud kalau kesihatan terganggu dengan pelbagai penyakit , otak tidak boleh berfikir, mata tidak boleh membaca , dan tangan tidak boleh menulis. Walaupun wang ringgit banyak dimiliki dan status keluarga yang berpangkat tinggi tidak akan dapat menjamin untuk mengubah minda sekiranya  keadaan fizikal tidak sihat.

       Di zaman morden ini bahan makanan banyak mengandungi  kemia dan tidak berkhasiat. Kalau makanan tidak dikawal dan makan tidak seimbang akan membahayakan kesihatan. Begitu juga makanan sampingan untuk kesihatan baik tradisional dan morden sangat  banyak di pasaran. Demikaian juga dengan ubat-ubatan untuk mengubati pelbagai penyakit cukup banyak di pasaran. Sebahagian Orang Islam suka  membeli ubat yang tidak di iktiraf oleh Kementerian kesihatan. Suka mendapatkan  nasihat dari jurujual ubat , kawan-kawan , bukan dari Dr yang di iktiraf. Selain dari itu berjumpa bomoh sangat di minati oleh sebagian Orang Islam. Rawatan ke hospital atau klinik hanya berlaku apabila penyakit sudah menjadi keronik. Inilah  cabaran yang dihadapi oleh orang-orang Islam sekarang.
     Penjagaan kesihatan bukan sahaja usaha mencegah melalui ubat , makanan seimbang, tetapi juga melalui senaman yang perlu dilakukan sekurang-kurangnya setengah jam sehari. Oleh sebab kesibukan masa dengan pelbagai urusan kerja , amalan ini diabaikan.

Sosial.
      Dimensi ini boleh mempengaruhi minda dan tingkah laku seseorang. Ianya melibatkan emosi, perasaan dan nilai. Kalau emosi sahaja digunakan tanpa akal dan minda, tingkah laku  tidak rasional akan berlaku. Contoh: kejadiaan pecah rumah, mencuri, sosial bebas, mat rempit, tidak hormati orang tua dan ibu bapa, semuanya berpunca dari tindakan dari akal yang tidak waras dan ikut emosi.

     Kalau dulu,  ibu bapa yang sudah tua masih di jaga oleh anak-anak. Tapi zaman ini, ibu bapa tinggal di rumah jagaan orang tua, anak-anak tidak ada masa menjaganya kerana kesibukan tugas seharian.
     Pengaruh barat adalah salah satu punca masyarakat  rosak khususnya gulongan belia dan remaja. Contohnya:  kes rogol, bersekedudukan tanpa nikah, filem-filem lucah , pergaulan bebas bukan mahram,  semuanya berpunca dari kurangnya didikan agama dan pengaruh budaya barat.

Kerohanian.
      Dimensi ini adalah terpenting dalam hidup sebagai seorang Islam. Kalau hibungan dengan Allah tidak dijaga, hubungan dengan manusia akan terjejas. Kita perlu menghayati dan melaksanakan dimensi ini dengan betul dan istiqamah.  Sebahagian orang   beribadat dan selalu datang bersolat berjamaah ke masjid (memang digalakkan) ,tatapi dengan kegiatan masyarakat tidak dihiraukan. Seperti aktiviti gotong-royong, membantu kerja-kerja amal tidak mahu melibatkan diri atas alasan ada urusan keluarga dan berbagai lagi. Kalau mereka faham konsep hubungan dengan Allah sebenar-benarnya, nescaya hubungan dengan manusia tidak menjadi  masaalah.

    Amalan songsang yang menyalahi ajaran agama semakin menular dalam masyarakat kita. Contoh program terbaru “ I want to touch A Dog” , dikatakan mendapat sembutan orang Islam. Tujuannya mahu hakis rasa takut terhadap anjing. Penganjurnya  ialah orang Islam sendiri bernama Syed Azmi Alhabsi.  Bak kata Tok Guru Nik Abdul Aziz ( Bekas Menteri Besar Kelantan): “ Orang yang tidak berotak sahaja menjanjurkan program ini”. Maknanya orang yang tidak ada ilmu agama sahaja sanggup menganjurkan program seperti ini. Banyak lagi amalan songsong dalam masyarakat kita yang perlu di tangani bukan sahaja tanggungjawab pihak berkuasa  tetapi setiap juga orang muslim.
Penganjur program "I want to touch a dog".

 Bagitu juga amalan rasuah semakin menjadi-jadi yang dilakukan oleh orang Islam sendiri. Dimanakah letaknya amal ibadat yang di kerjakan? Kenapa masih lagi malakukan rasuah. Semua ini adalah cabaran orang Islan dalam tahun bari Hijrah ini.
   Kesimpulannya , semua orang Islam perlu berpegang kepada Ajaran Islam yang diturunkan Allah SWT. Al Quran Dan Sunnah sebagai pedoman kita. Sahabat-sahabat dan pengikut-pengikut di zaman Rasullah SAW dan Tabieen selepasnya bersemangat dan kuat berpegang kepada ajaran agama walaupun hidup dalam suasana yang berkurangan tetapi iman mereka kukuh sehingga boleh mengembangkan ajarann Islam yang kita nikmati hari ini. Justru , kita tanamlah sikap proaktif dan kreatif dalam  tahun baru Hijriah ini untuk memberi respon terhadap   rangsangan yang akan timbul pada masa akan datang dan mampu menyelesaikan nya dengan cara terbaik.

Thursday, 23 October 2014

KAWASAN MASJID PERLU DIBANGUNKAN


MASJID SEBAGAI KAWASAN WAQAF PERLU DIBANGUNKAN.

                    Semua masjid dalam negeri Pahang boleh dikatakan dibina di atas tanah waqaf termasuklah Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin Kuantan Pahang Malaysia. Masjid ini dibina di atas  satu kawasan tanah yang telah diwartakan sebagai masjid di Kampung Bukit Rangin di atas Lot 124374 Mukim Kuala Kuantan, Daerah Kuantan Pahang sebagaimana  menurut Warta Kerajaan Pahang No 992 bertarikh 22 Julai 2010. Pegawai Awan yang menjaga tanah warta ini ialah Pengarah Jabatan Agama Islam (JAIP) sebagai pihak Berkuasa Agama. Majlis Ugama Islam Pahang (MUIP) pula bertanggung menyalurkan bantuan kewangan dari sumber zakat kepada masjid-masjid dan Sekolah-Sekolag Agama Rakyat.  Keluasan tanah yang diwartakan ini ialah 15514 meter persegi (anggaran empat ekar). Manakala tapak masjid sekarang  dianggarkan seluas 6,000 kaki persegi.  Manakala seluas 2100 kaki persegi  lagi , iaitu sebahagian dari kawasan  tanah warta ini ,akan dibangunkan sebuah Sekolah Agama Rakyat (SAR). Ini berarti baki kawasan yang belum dibangunkan  di kawasan Masjid ini masih lagi luas.
       Sebagai langkah proaktif, kawasan yang diwartakan ini,  telah di rancang oleh pihak masjid untuk dibangunkan dengan bangunan  perniagaan.  Sebanyak 10 unit kedai telah dirancang untuk dibangunkan dan diusahan oleh Koperasi Masjid ini. Sehingga ini belum ada jawapan positif dari Pihak Berkuasa Agama dalam negeri ini sama ada projek seperti ini dibenarkan atau sebaliknya.

        Matlamat utama projek komersial Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin  ialah untuk mempergiatkan  aktiviti ekonomi masjid  sesuai dengan saranan  Dr Lokman Abd Rahman dari  JAKIM sempena ceramah beliau di majlis Anugrah Masjid Malaysia 2014 memberi cadangan iaitu:  ” Masjid yang mempunyai kawasan yang luas dapat mempertingkatkan ekonomi melalui pembukaan tapak perniagaan menjual pelbagai produk keperluan masyarakat. Masjid dapat menjana pendapatan melalui sewaan tersebut. Malah pihak masjid boleh mengatur aktiviti perniagaan mengikut takwim Islam seperti pada hari jumaat, Ramadhan , hijrah ,haji dan mauled. Selain itu, masjid boleh menyediakan perkhidmatan bank dengan membuka cawanga bank tertentu atau menyhediakan mesin ATM sebagai bentuk kemudahan kepada masyarakat. Disamping itu, masjid boleh menyediakan pejabat pos bagi membekalkan pelbagai perkhidmatan bagi masyarakat setempat.  Konsep ini boleh diterapkan mengikut pendekatan UTC yang menawarkan pelbagai kmkemudahan pada suatu tempat untiik masyarakat setempat. “
       Dalam hubungan ini  Majlis Ugama Islam Pahang (MUIP) telah membangunkan beberapa unit perniagaan dan kios mesin ATM di kawasan Masjid Sultan Ahmad Shah 1 ( Masjid Negeri Pahang)  . Persoalannya kenapa projek seperti ini  belum boleh dilaksanakan di tanah warta dan tanah  waqaf yang lain dalam Negeri Pahang khusus nya di kawasan Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin  Kuantan Pahang.

      Jika Pihak Berkuasa Agam Negeri  Pahang memberikan kebenaran untuk pihak Masjid Syaidina Othman Ibn Affan Bukit Rangin melaksanakan projek ekonmi  seperti  ini ,banyak kesan sampingan ekonomi akan wujud di kawasan Bukit Rangin dan akan  memberi faedah kepada penduduk tempatan. Aset ini akan memberi nilai tambah kepada JAIP dan MUIP kerana peruntukan kewangan tidak perlu di sediakan oleh kedua  ajensi itu. Konsep in  boleh dilakukan oleh masjid dengan kerjasa sama pihak lain untuk mendapat sumber kewangan bagi membaiyai projek.

       Kesimpulannya, Pihak  Berkuasa Agama dalam negeri  perlu bertindak  secara proaktif dan positif untuk kemajuan orang Islam. Kalau MUIP dan JAIP  tidak mempu membangunkan kawasan itu, biarlah pihak lain melakukannya melalui beberapa konsep dengan pengawasan MUIP dan JAIP. Sekiranya pembangunan di lakukan , aset orang Islam dapat di majukan dan mengelakkan ianya menjadi harta beku seperti yang ada sekarang. Di sana lebih luas lagi kawasan tanah warta awam dan harta waqaf  dalam Negeri Pahang  dibawah pengawasan JAIP da MUIP yang belum di bangunkan lagi.  Pambangunan  di kawasan warta dan kawasan waqaf  itu tidak akan berlaku dengan cepat sekiranya  JAIP dan MUIP ingin membangun sendiri semua kawasan itu.

WAQAF


WAQAF KHAS , WAQAF AM DAN LAIN-LAIN.

Soalan:
  1. Apakah pengertian Waqaf Khas dan Waqaf Am ?
  2. Bangunan yang diwakafkan untuk anak anak yatim
     
    Masjid Saidina Othman Ibnu Affan
     
    • Waqaf Khas iaitu sesuatu yang diwaqafkan kepada seseorang atau kepada beberapa orang yang termaklum nama mereka. Waqaf Am ialah waqaf kepada penerima waqaf yang tidak  ditentukan namanya seperti kepada orang-orang fakir, miskin, anak yatim yang tidak termaklum nama –nama mereka.
  3. Adakah barang yang telah diwaqafkan itu boleh dimiliki oleh seseorang ?
    • Barang yang diwaqaf itu tidak boleh dimiliki oleh seseorang
  4. Adakan harus harta yang diwaqaf itu dipinjamkan atau disewakan kepada orang ramai?.
    • Kalau harta waqaf itu berupa seperti rumah (harta tak alih) dan seumpamanya diwaqafkan kerana ingin mendapatkan hasil maka harta waqaf itu boleh disewakan. Jika harta waqaf itu dikhaskan kepada orang-orang tertentu untuk didiami maka tidak harus harta itu disewakan. Begitu juga dengan harta alih.
  5. Apakah hukum seseorang yang merosakkan barang/ harta waqaf?.
    • Hukumnya ia maksiat dan wajib atasnya membayar denda.
  6. Adakah boleh dipindahkan barang/ harta waqaf itu ke lain tempat ?.
    • Tidak boleh.
  7. Apakah hukum menjaga harta waqaf dan memakan harta itu?.
    • Kalau seseorang itu tidak berhak (tidak diberi tanggungjawab dari segi undang-undang)
      menjaga harta waqaf, ia adalah khianat. Sekiranya ia memakan harta waqaf itu hukumnya adalah haram. Wajib pemerintah melakukan tindakan terhadapnya.(sekiranya ia masih hidup)
  8. Apakah hukum di atas seseorang yang berwaqaf hartanya dimasa hidupnya malangnya tiada sempat bertukar nama, ia pun meninggal dunia, maka warisnya menuntut sebagai harta pusaka dan tidak membenarkan harta itu diwaqafkan, adakah simati itu mendapat pahala?.
    • Kalau sah niatnya”jazam” (benar-benar berniat waqaf semasa hidupnya) berniat waqaf, maka ia adalah ia makzur ( ia tidak boleh buat apa-apa kepada tindakan warisnya) , 
    • Diharapkan Allah menggantikan dengan pahala niatnya yang baik semasahidup untuk berwaqaf hartanya. ( adalah menjadi tanggungjawab warisnya melaksanakan wasiat waqaf sebahagian harta simati sekiranya ia mengetahui simati jazam berniat waqaf)
       
(bersambung)

Nota:
Soal jawab ini di petik daripada buku : Fatwa Mufti  Kerajaan Johor. Terbitan  Bahagian Penerbitan Jabatan Agama Johor. Kenyataan dalam kurungan adalah penjelasan penulis.

Tuesday, 21 October 2014

NAJIS KENCING KANAK-KANAK DI BAWAH UMUR DUA TAHUN.

Soalan:

Adakah dihukum najis mukhaffah kepada kanak2 kencing yang belum  umurnya 2 tahun dan memakan roti ataupun nasi sahaja?

Jawab:

Wajib membasuh kencingnya dan hendaklah behimpun dua syarat: 1. Tidak sampai umurnya dua tahun. 2. Tidak diberi makan melainkan susu. Maka jika ketiadaan salah syarat itu hendaklah dibasuh kencingnya.

WANG YANG BERCAMPUR BABI

Soal: Adakah sah wang yang solat bercampurgaul dengan daging babi?

Jawab: Tidak sah solat kalau yakin akan najis wangnya itu.

WANG YANG BERCAMPUR BEKAS DAGING BABI.

Soal:

1.       Apa hukumnya wang note yang bercampur gaul dengan daging babi kamudian apabila saya membeli barang2, saya Nampak wang tukaran yang dikembalikan kepada saya itu diambilnya daripada penjual2 daging babi?

2.        Apa hukum note itu?

3.       Adakah wajib disamak?

Jawab:

      1,2 & 3 , jika yakin wang note itu terkena darah babi, atau lendirnya atau dagingnya atau lemaknya, adalah hukumnya terkena najis, tidak boleh tuan solat menanggungnya dan tidak wajib atas tuan membasuhnya jika tuan hendak kembalikan wang itu kepada orang kafir, adapun jika penjual itu orang Islam, hendaklah tuan  terangkan kepadanya akan najis jika ia redha menerima, dan jika ia tidak redha menerima, mestilah tuan memberikan wang note yang suci kepadanya. Membasuh wang  7 kali wang kertas  dengan tanah adalah merusakkan.

(bersambung)

Nota:

Soal jawab ini di petik daripada buku : Fatwa Mufti  Kerajaan Johor. Terbitan  Bahagian Penerbitan Jabatan Agama Johor.


Monday, 20 October 2014

PERANAN MASJID UNTUK MASYARAKAT


PERANAN MASJID UNTUK MASYARAKAT  

              Masjid memainkan peranan dalam mengukuhkan demensi social dan masyarakat. Justeru masjid menjadi pusat komuniti Islam dengan strukturnya yang kukuh. Ia merupakan satu keperluan penting dalam bidang social dan Masyarakat. Penglibatan komuniti dalam program masjid bukan sahaja masyarakat Islam, agensi-agensi , NGO malah juga melibatkan orang bukan Islam dalam kawaasan masjid. Oleh itu masjid boleh di lihat sebagai satu usaha ke arah perpaduan ummah.
              Bagi memperkukuhkan kesatuan ummah menerusi institusi masjid perlaksanaan “ Program  Ziarah Masjid “ membawa mesej jelas bagaimana mengimarahkan masjid. Ziarah sebigini akan lebih mencapai maksudnya, apabila para pemimpin turut mengambil peluang untuk mengenal pasti apa-apa keperluan yang ada dalam menguruskan sesuatu masjid.
             Memakmurkan masjid bukan sahaja eklusif kepada barisan jawatankuasa masjid , tetapi turut merangkumi seluruh warga kariah. Gulongan belia, wanita, warga emas dan kanak-kanak perlu dilibatkan secara akif dalam agenda ini. Masing-masing  dengan kesesuian sendiri. Kita perlu menjadikan masjid  sebagai medan  transformasi diri yang terbaik. Masjid akan jadi medan pembangunan dan pengislahan diri, apabila suasana dan amalan di dalamnya benar-benar berfungsi.
 
Perbagai program boleh diadakan dimasjid termasuklah ceramah umum
 
 
Gulungan muda menjadi tonggak kekuatan ummah satu hari nanti
 
          Bagi mewujudkan hubungan mesra institusi masjid dengan semua lapisan masyarakat,kita semestinya memberi focus kepada pembangunan modal insan khususnya golongan belia atau remaja. Berdasarkan kitu, menyusuri sirah terdahulu, pada awal kemunculan Islam kita menyaksikan bagaimana gulongan belia menjadi tonggak dakwah dan ejen pembangunan dalam membina kekuatan ummah.
Aktiviti riadah pun boleh diadakan diperkarangan masjid
 
DAKWAH
         Dimasjid , laungan azan yang dikumandangkan merupakan salah satu medium dakwah terpenting. Ia merupakan saluran dakwah yang sering kali kedengaran pada masuknya waktu solat yang menyeru dan memanggil orang Islam ke Masjid.
         Di Malaysia, amalan berdakwah menerusi medium masjid lama diamalkan seperti kelas-kelas agama, bimbingan haji, jamaah tabligh, sekolah agama kafa yang menggunakan premis masjid dan lain-lain. Namun aktiviti yang sedia ada pada hari ini harus dipertingkat dan diperkemaskan agar masyarakat awam tidak melihat masjid  bukan sahaja tempat beribadah semata-mata  bahkan juga  one stop centre bagi semua aktiviti harian manusia sehingga lahirnya masyarakat Islam yang berjiwa masjid.
      Program masjid yang dilaksanakan perlu berpaksikan kepada beberapa aspek. Pertama berkaitan perlaksanaan program dakwah yang merangkumi penjanaan ilmu  Islam untuk diterapkan kepada jamaah. Kedua  aktiviti dakwah yang merangkumi fungsi masjid sebagai pusat pembangunan masyarakat. Aspek ketiga ialah program pembangunan motivasi dan jati diri masyarat.
Kesedaran untuk berzakat juga boleh terapkan melalui program seperti ini.
 
EKONOMI
Masjid yang mempunyai kawasan yang luas dapat mempertingkatkan ekonomi melalui pembukaan tapak perniagaan menjual pelbagai produk keperluan masyarakat. Masjid dapat menjana pendapatan melalui sewaan tersebut. Malah pihak masjid boleh mengatur aktiviti perniagaan mengikut takwim Islam seperti pada hari jumaat, Ramadhan , hijrah ,haji dan mauled.
          Selain itu, masjid boleh menyediakan perkhidmatan bank dengan membuka cawanga bank tertentu atau menyediakan mesin ATM sebagai bentuk kemudahan kepada masyarakat. Disamping itu, masjid boleh menyediakan pejabat pos bagi membekalkan pelbagai perkhidmatan bagi masyarakat setempat. Konsep ini boleh diterapkan mengikut pendekatan UTC yang menawarkan pelbagai kmkemudahan pada suatu tempat untiik masyarakat setempat.
Mesin ATM seperti ini boleh boleh memberi kemudahan kepada jemaah.
 
         Kesimpulan , masjid merupakan institusi Rabbani yang unggul bagi umat Islam. Peranan yang dimainkannya bukan sahaja dalam perkara  yang bersifat kerohanian, malah turut mancakupi pelbagai aspek kehidupan manusia sama ada berbentuk social, budaya, ilmu, politik dan sebagainya.
 
Nota:
Artikal ini adalah rumusan dari ceramah bertajuk “ Institusi Masjid Memperkukuh Satu Ummah” oleh Dr Lokman Abd Rahman JAKIM sempena majlis Anugrah Masjid Malaysia 2014 Di Cyberjaya.