BELAJARLAH MENGHORMATI PERBEZAAN PENDAPAT
PENDAPAT
Bermula satu kesah dalam sebuah kelas , seorang guru masuk mengajar .
Sebelum mengajar guru itu menunjukkan sekeping gambar dan di tampalkan di papan putih hadapan kelas. Gambar itu
seoran g perempuan bahagian kepala dan
memandang ke kiri kelas. Guru itu
bertanyakam kepada semua pelajar dalam
kelas.” Pelajar-pelajar semua, gambar siapa ini?” tanya guru.
Seorang pelajar menjawab” seorang wanita muda berumur 21 tahun cikgu?” . Seoang pelajar lain bingkas bangun “
bukan !, itu seorang perempuan tua berusia 70 tahun”. Guru
itu bertanya lagi kepada kelas “ Yang
mana satu betul?, wanita tua atau wanita muda ?” . Pelajar-pelajar itu
bertengkar, tiada keputusan di buat mengenai gambar itu.
Akhirnya
guru itu membuat undian. Keputusanya
separuh pelajar dalam kelas mengatakan gambar itu seorang wanita muda, manakala
separuh pelajar dalam kelas itu mengatakan gambar itu seorang wanita tua.
Tiba-tiba
seorang pelajar muncul dan memberi pendapat yang berbeza diantara dua
kumpulan pelajar tadi. Katanya “ pendapat awak semua semuanya betul”
jelasnya. “ Bila kita lihat dari satu sudut kelihatan gambar itu seorang wanita
muda, memang betul”. “Cuba kita lihat
dari sudut lain” katanya. “ kita akan nampak gambar itu seorang wanita berumur
70 tahun” Semua ini bergantung kepada sudut mana kita lihat’ jelasnya lagi.
Akhirnya guru kelas bersetuju dengan pendangan pelajar ketiga tadi.
Wajah siapa yang and lihat dala gambar diatas?
Apa pula pendapat anda tentang gambar ini?
Perbezaan pendapat adalah prinsip
asas kebebasan antara individu. Masing-masing berfikir menurut paradigm dan
persepsi masing-masing berasaskan kepada pelaziman , ilmu pengetahuan,
pendidikan, kemahiran, tabiat,
persikataran, adat resam dan budaya.
Ada
setengah orang akan menegur dengan perasaan marah apabilanya melihat sesuatu
projek yang dibuat oleh orang lain yang difikirkannya tidak betul. Sehingga
orang yang ditegur itu hampir putus asa. Sebenarnya apa yang ditegur itu bukan
sesuatu kesalahan yang besar sebab ada pakar lain menyokong projek yang telah dilaksanakan
itu, tidak bahaya dan tidak merosakkan.
Jika dalam
sesuatu keadaan, kita jangan lekas
beremosi apabila berhadapan dengan lawan kita yang bercakap berlainan dengan
pendapat kita. Kita perlu beri perhatian dulu secara simpati dan empati. Belajarlah menghormati perbezaan pendapat dengan orang lain ,
semoga cara itu kita akan nampak ada
sesuatu mutiara yang baik dari perbezaan pendapat itu. Kita jangan terus
memberi penilaian dari sudut pandangan kita.
Sebelum diberi nasihat atau pendapat
terhadap seseorang, kita perlu melihat seseorang dari berbagai sudut dan paradigm
supaya kita tidak tersalah tafsiran dalam memberi nasihat. Itu sebabnaya sesorang ahli qaryah hampir dipukul
sekumpulan pelajar-pelajar yang ponteng kelas atas sebab ahli qaryah itu memarahi pelajar-pelajar
berkenaan yang menukar uniform sekolah
supaya jangan bermain dalam dewan masyarakat dalam qaryah dan meminta
mereka pergi ke kelas.
Dalam Islam perbezaan pendapat adalah dibenarkan
dalam perkara furuk (cabang) seperti hukum hakam yang sunat dan harus bukan
perkara pokok seperti akidah. Sebab itu timbulnya Mazhab yang empat iaitu
Mazhab Shafie, Hanbali, Maliki dan Hanafi. Perbezaan pendapat dalam
mazhab-mazhab ini adalah dari segi furuk
yang berkaitan dengan hukum fiqh.
Dalam Islam
juga ada kaedah tertentu untuk menegor sesorang yang malakukan kesalahan hasil
pendapat atau fikiran yang berbeza iaitu maksud ayat AlQuran “ dan hendaklah
menolak kejahatan itu dengan kebaikan “ ayat 22 surah Ar Ra’du dan ayat 54 surah Al
Qisas. Maksudnya cara memberi nasihat itu hendaklah dalan keadaan yang ceria
dan meyakinkan pihak lawan. Jangan dalam keadaan yang kasar dan marah sehingga
pihak lawan memberi respon yang sama dimana pergaduhan akan berlaku. Perkara
inilah yang perlu dielakkan.
Kesimpulannya
perbazaan pendapat itu haruslah di hormati dan digalakkan oleh semua orang yang
waras .
No comments:
Post a Comment