Sunday 9 November 2014

KULIAH MAGHRIB OLEH UST MAHMUD MAT

Satu kuliah maghrib telah diadakan dimasjid ini dengan penceramah yang tak asing lagi iaitu Ustaz Mahmud Mat.

Ustaz Mahmud Mat adalah salah seorang penceramah di Radio Malaysia Pahang.

Setelah agak lama tidak berkuliah di sini, maka pada malam ini kariah Masjid Saidina Othman Ibn Affan berpeluang mendengar kuliah yang disampaikan oleh Ust Mahmud. Seperti biasa kuliah beliau padat dengan pengisian rohani dan beliau juga menyentuh isu isu semasa.
 
Kemelut berkenaan dengan isu 'I want to touch a dog', lelaki berpakaian wanita adalah isu isu hangat yang disentuh dan beliau telah memberikan penjelasan berdasarkan hukum-hukum Islam yang bersabit dengan nya.
 
Beliau juga mengingatkan para hadirin supaya lebih berusha untuk bertakwa kepada Allah dan menyeru kepada amal maaruf. Walaupun ramai yang hadir kesurau atau masjid untuk melakukan ibadat dan mencari ilmu agama, tak kurang ramai juga masyarakat yang masih tidak mempedulikan perintah Allah sambungnya.

Diantara jemaah yang hadir

Ketidak perhatinan kita kepada masyarakat yang lalai dan hanyut dengan hal hal keduniaan ini boleh menyebabkan kita sama sama diazab oleh Allah swt kelak. Kerana Allah cepat menurunkan bala/azab kepada masyarakat yang lalai kepada perintah Nya. Oleh kerana kita tidak berusha untuk mencegah kemungkaran ini maka bala dan azab ini juga boleh menimpa kita.
 
Ya Allah berilah kekuatan kepada kami dan ampunlah segala dosa kami.

No comments: